יום שני, 1 במרץ 2010

ראוי ומצוי במציאות הישראלית- צ'יקו ורבני תקנה



צ'יקו תמיר משלם מחיר כבד לכאורה, יש שיטענו שאולי כבד מידי. אך אני רואה בכל שקל מהמחיר אותו הוא משלם מחיר כדאי. לא כדרכי אף אציין כי הרמטכ"ל הצליח להחזיר בלא מעט אומץ מושגים שהחברה האזרחית כבר שכחה מזמן. הרי לא מדובר כאן בצ'יקו, לא בבנו ואף לא בטרקטורון. מה שעמד במבחן ציבורי שכבר כולנו אף לא ראינו בו מבחן הוא ההבדל בין המצוי לראוי.

אותו הבדל בין החוק היבש, חוק שלא פעם אינו מאפשר להעמיד לדין אדם אך כל הסובבים אותו יודעים כי היתה בדבר מעשה עברה. ההבדל בין המצוי לראוי הוא אותו ערך מוסף שבעבר חייב אישי ציבור מכל הקשת הפוליטית ובכל תפקיד ציבורי להישמר ולא לעשות שימוש במרות או בכוח שנצבר יחד עם תפקידם.

כבר זמן רב שהציבור הישראלי פוגש שורה של אישי ציבור שעולים לכותרות כי עשו שימוש בסמכותם. מי מהם שגנב, מי מהם שהעלים מיסים,ומי שאף אנס. בציבור הישראלי לא רק שאישי הציבור שכחו את הבושה אלא הציבור גם שכח לדרוש מנבחריו ומוביליו התנהגות ראויה מה היא.

אחרי שכבר הורידו את צ'יקו תמיר בדרגה וקבעו את עונשו, נדמה היה שהמחזה חוזר על עצמו מצעד תומכים ומכתבי הלל לפועלו הצבאי והתוצאה ברורה. צ'יקו מקבל את דרגתו חזרה, כבר אין מחאה ציבורית, כבר אין ציפייה מאיש ציבור לקחת אחריות על מעשיו.

בתוך מציאות בוצית ואפרורית זו, ההחלטה של הרמטכ"ל להדיח את צ'יקו תמיר יכולה להוות הבלחה מקרית, אך ברוח גבית נכונה מהציבור היא יכולה גם להיות שינוי מגמה משמעותי. אשכנזי העיז להעלות את הרף ולומר בפה מלא כי הציפיה שלו ממפקדי צה"ל אינה רק שיפעלו כחוק אלא גם שיהוו מופת דמויות ראויות שיהוו מושא לחיקוי.

האם הציבור הישראלי ידע לתגמל את אשכנזי ואת רוח דבריו בצורה שבא אנשי ציבור נוספים יפנימו כי הציבור מחפש אחרי אותן דמויות ראויות, דמויות שמכירות את החוק ולא עוברות עליו אך מייצרות רף גבוהה יותר של מוסר עבור סביבתם. אשכנזי אינו בודד במערכה, רק לפני שבועות מעטים עסקו בפרשת הרב אלון ונחשף פורום תקנה. היו שמיהרו לתקוף את הפורום כפורום שמנסה להחליף את הטיפול המשטרתי בסגנון "לסגור את העניינים בתוך המשפחה". אך ככל שעסקו יותר התברר אופיו של הפורום. מדובר בפורום רבני, ששיתף פעולה באופן ייחודי לטפל בסוגייה שאין לה מענה בחוק ובפרשנויותיו. מדובר בפורום שלקח על עצמו אחריות ציבורית לייצר נורמה חברתית בקרב הציבור שבו הוא חי, לא נורמה שבשבילה צריך לשנות את החוקים בכנסת, אלא נורמה ראוייה ומוסרית יותר.

כולי תקווה שהחברה הישראלית על גווניה השונים תבורך באנשי ציבור נוספים וביוזמות נוספות שישאפו לתת פומבי לנורמות ציבוריות ראויות ולא יסתפקו בחוק היבש שמטבעו מלא חורים

פורום תקנה

על פרשת צ'יקו תמיר

תגובה 1:

Guy אמר/ה...

אשכנזי אכן חריג בנוף הציבורי, למרות שקיבל תמיכה רבה מאלופים ותתי אלופים בדימוס, עדיין הוא בחר לא לקחת את ההחלטה הקלה, שאף אחד לא היה מאשים אותו על שלקח אותה, ואכן הציב רף מוסרי גבוה.
גם אם נבחרי הציבור שלנו לא ימהרו לאמץ התנהגות מעין זו, הרי שעכשיו אולי נוצרה ציפייה לציבור שכך יעשו.
כך או כך ערכו של צה"ל עלה בעיני הציבור וגם זה לא מעט בימים אלה.
נקווה שפרשות מעין אלו לא יחזרו על עצמן, ונקווה שאשכנזי והבאים אחריו ישמרו על מוסריות שכזו, כי מעשים מעין אלו מגדילים את ביטחוננו ואת החזקה על מדינתנו שבעתיים מכל טנק או פצצה מתחוכמת.