יום ראשון, 1 בפברואר 2009

חייבים להחליף כיוון - מחכים לאבטיח גם בחורף

פוליטיקה היא לא מילה גסה, יש לנו צורך מיידי בקיום נבחרת של אנשים ראויים לכנסת ישראל.

זה שנים השמאל הישראלי שרוי בתחושה של חוסר סיכוי, של חוסר בסדר יום משמעותי ועצמאי.

כחלק מחיבור למגמה מערבית רחבת היקף השמאל כמו ויתר על הצבת משנה חברתית סדורה, והסתפק ביצירת שיח מתנגד למערכת הניאו-ליברלית. אך השמאל לא ויתר על השלטון בעשורים האחרונים; הוא ויתר על אחת מהנחות היסוד המרכזיות - השמאל ויתר על הדרישה של החברה לנהל את עצמה ועל מחויבותם של השותפים בה לעצב באורח פעיל את חייהם בתוך המסגרת.

במשך שנים הופנו האנרגיות של השמאל אל ארגונים חוץ מפלגתיים, שניסו לייפות את תמונת המציאות הקשה. ניסו לסייע לפלסטינים במחסומים, ניסו לחשוף את הפערים הכלכליים בחברה.

כל אחד במסגרת קבוצה קטנה ונישה "מקצועית" בלבד. אך בבחירות אלה עלינו להרחיב ולייצר אמירה ברורה. לא מדובר כאן על מספר המנדטים, אלא על הכוח להעיז ולהאמין, על הכוח להתמיד ולא להתפשר על כך, שבכנסת ישראל יהיה ייצוג הולם לתפיסה שמאמינה בחברה ובזכותה לשלוט בגורלה. הקמפיין של התנועה החדשה-מר"צ סביב "היכונו לביאת האבטיח" הוא דוגמה מעט הומוריסטית, שחייבת להיפסק ולהיאמר בחצי קריצה ובקול ברור. מותר לצבע האדום של האבטיח לחזור למערכת הבחירות - אדום חברתי ופוליטי. וכן הצבע הירוק הוא אכן שיח חברתי רחב, שאינו נחלת קבוצות שוליים שדורשות שלא נתקלח כדי לחסוך מים. הירוק הוא ביטוי לתפיסה המחברת בין אורח החיים הפרטי, אורח החיים החברתי והצורך שלנו כחברה לנהל אותו. בנאום ההשבעה שלו שזר אובאמה את הסוגיות החברתיות והאקולוגיות ככלי לשינוי, שארצות הברית כה זקוקה לו.

אובאמה גם ידע להעמיד את עמודי התווך של תפיסתו לשינוי על כך, שהחברה האמריקנית תיקח אחריות על יותר ויותר תחומי חיים. זה זמן רב שלא נשמע נשיא אמריקני, המצהיר כי הוא רואה את אחריותו לדאוג לתעסוקה ולדיור לאזרחי ארצות הברית. כולי תקווה, שהמשבר הכלכלי לא יפגע בישראל בצורה הקשה, כפי שהוא נחווה בימים אלה בארצות הברית, וכולי תקווה שכולנו נגיע לקלפי להצביע ולהשפיע, במטרה לתת כוח לאותם כוחות בזירה הפוליטית הישראלית, שמבינים שחייבים לשנות כיוון, שחייבים לייצר בארץ מערכת פוליטית חברתית הלוקחת אחריות על עתיד החברה, ולא משננת סלוגנים מיושנים בדמות "השוק החופשי" ו"כוחות השוק", שלקוחים מתקופה שבאה אל קצה, של השתוללות חסרת רסן של הקפיטליזים.

אם רק נדע להביא את התסכול הקיים היום בציבור לידי כוח פוליטי, נזכה לבואו של האבטיח גם בחורף באמצעות נציגי התנועה החדשה-מרצ.
אורי אופיר, קיבוץ מצר

פורסם גם בדף הירוק

אין תגובות: