יום רביעי, 11 ביולי 2007

שתים שהן אחת

שתים שהן אחת

הקשר המורכב בין תנועת הנוער לבוגרי התנועה

או

למה לא ניתן להכריז על כינונה של תנועת חיים


בסמינר האחרון שהיה גם הראשון לבוגרי התנועה קרה דבר נפלא, נפגשנו, דיברנו חווינו והתחלנו לפתח שיח משותף. שיח משותף שבמרכזו היכולת להפוך יומיום שלנו כפרטים וכקבוצות ליומיום תנועתי משמעותי. היכולת הנרקמת בין האנשים והקבוצות לשפה משותפת תאפשר בעתיד הקרוב גם חלומות משותפים שיאפשרו לנו לפתח את החזון המשותף של תנועת השומר הצעיר כתנועת חיים. עקרונות המשותפים לתנועה לא הוחלטו בסוף השבוע שהיה וכנראה יקח זמן רב בטרם יוכרעו בצורה בשלה אך דבר ברור כן נוצר בפלך, לאן שלא הפנתי את מבטי, ימינה ושמאלה יכולתי לראות את השותפים. שותפים לעיצוב הדרך, חברים וחברות לא במובן הקומוניסטי המיושן אלא במובן הכנה, האנשים שבהמשך חיי יהוו את השותפים למעשה היצירה החדש שלנו. הבנתי כי הסכמות או אי הסכמות הינן פריבילגיה בלבד למי שבטוח בשותפים שלו.

אני יצאתי מחוזק בידיעה שיש עימי שותפים לדרך שעוד אנו צריכים לסלול ולעצב ביחד.

במה אנו שותפים- אנו שותפים ברצון ובמחויבות ליצירת חיים ראויים, חיים השמים את הפרט במרכז כחלק מקבוצה אינטימית, חיים שבה בעת מבקרים את המציאות אך מאפשרים לחיות בתוכה ולעצב אותה.

את תחושת היחד הזאת אני לוקח איתי כשאני מציב את כל אחת מהשאלות הכלל לא פשוטות שהצבתי בכותרת. מה נדרש מאיתנו כבוגרים לעשות בכדי לקיים את תנועת הנוער מחד ובאותה עת להרחיב את תחומי ההשפעה שלנו למעגלים הולכים וגדלים בחברה הישראלית.

מכאן מסקנתי הברורה כי חובה עלינו שומרות ושומרים העומדים על המשמר להינתק מהיומיום של תנועת הנוער ולהפנות את מרצנו ליצירת מסגרות עבודה יצרניות ,מסגרות חיים ויצירה חדשים. עלינו להיות מודל לחיקוי לתנועה בחיינו ולא בתפקידינו התנועתיים. הכרעה זו היא הכרעה קשה, אך גם אם נבחן את יחסו של הקיבוץ הארצי אל השומר הצעיר לאורך השנים וגם אם רק נעיז נראה כי יש מסביבנו כבר עשרות חניכים-שותפים הבשלים להוביל את תנועת הנוער ואת המעגלים ההולכים ומתרחבים של תנועת החיים.

ילד שלא יתנו לו לנסות אף פעם לא יטעה אך גם אף פעם לא ילמד.


אך להתנתק זה השלב הקל ומה ההמשך?

אלינו להתחיל ראות מחדש את תנועת השומר הצעיר כהסתדרות, הסתדרות המכילה בתוכה שלושה גופים מרכזיים.

תנועת הנוער- תנועה שמוביליה הם בני הנוער ומדריכיהם ובדומה להיום מהווה כלי לחינוך ביקורתי ופוליטי. תנועה השומרת על האוטונומיה שלה ונתמכת כלכלית בלבד על ידי שני חלקיה האחרים של הסתדרות השומר הצעיר בדומה ליכולת המדהימה של הקיבוץ הארצי לאפשר לתנועת הנוער לצמוח ולהתפתח לא בהכרח בקו ישיר עם הקיבוץ הארצי. דוגמה מרכזית לכך היא אנו וחיינו שעל אף הביקורת שיש לנו כיום על התנועה הקיבוצית הרי היא המעמידה לרשותנו רבים מהאמצעים שאפשרו לנו ויאפשרו לנו לפתח את תנועתנו המתחדשת כך שהסתכלות נוכחה ובמבחן התוצאה- הקיבוץ הארצי זרע את זרעי הגרעינים שמתפתחים כעת לידי תנועת חיים.

תנועה חינוכית- תנועה המאגדת אל תוכה את בוגרי התנועה הפועלים בתחום החינוך. חינוך מגיל אפס ועד בכלל. בתוכה יאוגדו מחנכי המוסדות, מורים, גננות ומדריכי החינוך המשלים לסוגיו. תנועה זו תהיה תנועה משימתית הרואה את החינוך כמשימה מרכזית ותרומתה המרכזית לכינונה והבטחת המשכיותה של תנועת הנוער יהיה בכוח אדם ואיגום משאבים חשיבתיים. זהות אידיאולוגית ערכית. התנועה החינוכית מטרתה להעצים את השפעתנו החינוכית על סביבתנו ובא בעת להעצים את חברינו על ידי יציאה ללימודים אקדמאיים, הכשרות מקצועיות והתמקצעות בתפקידיהם.

אך אל לנו לעצור בדומה לתנועות אחיות לנו בתנועה חינוכית בלבד עלינו לוודא הקמתה במקביל של הזרוע המרכזית של ההסתדרות השומרית תנועת החיים או התנועה ההתיישבותית.

תנועת התיישבותית- תנועה זו תכיל בתוכה את מכלול החיים השלם, מכלול שיאפשר חיים בוגרים, מכלול שיקיף תחומי עשייה יצרניים, תחומי השפעה פוליטית וחברתית. כוחה של ההתיישבות בהיותה יעד ההגשמה השומרי. יעד בו ניתן לראות בוגרים מקיימים חיים שומרים בוגרים, חיים היוצרים אליטה השותפה בהובלת החברה הישראלית.

על מנת ליצור אליטה זו עלינו לפתח את תנועת החיים כחברה יציבה גם כלכלית, חברה המציעה אלטרנטיבה אל מול מעמד הביניים ולא מצטיירת כפתרון אזוטרי לעניים.

תפקידה ההיסטורי של תנועת השומר הצעיר וכן מקומה החיוני גם היום הינו ביצירת אליטה חברתית למדינת ישראל. יצירת מנהיגות חברתית ציבורית עם הכלים והידע להוביל שינוי בחברה הישראלית. אין הכוונה ליצירת אליטת הון שתתעלם מצרכי הציבור אלא יצירת מנהיגות שטח אמיתית שצומחת בלב השכונות, הערים והקיבוצים בהם אנו פועלים ונפעל. החשש מאמירה ברורה ומכוונה ברורה מקשה לעיתים, אך עלינו לומר את הדברים בברור על מנת ליצור מנהיגות ציבורית בישראל של 2025 אנו חייבים לחדד את המטרות והיעדים. אין מדובר באליטה שלה התשובות הנכונות והיא באה להנחיל אותן לעיירות הפיתוח אך כן בהחלט עיסוקנו המרכזי הוא פיתוח מנהיגות בכל מקום שבו אנו פועלים מרכז הועדה דרך המשתתפים בפרויקט מח"צ. על מנת להציב אלטרנטיבה לאליטות הקיימות בארץ כיום עלינו לצייד את תנועתנו בכוחות.

להצטייד במה?

על אליטה המעוניינת לעצב בחרה להצטייד בידע, ידע הוא כוח, אם ברצוננו להשתלב במאבק על אופייה של החברה הישראלית אנו זקוקים לחבר'ה שיכבשו את ספסלי הלימודים, בתיכון ובאוניברסיטה, ילמדו פוליטיקה וממשל, היסטוריה, מחשבת ישראל וכלכלה. ידע זה הוא תנאי לגיבוש תפיסת עולם אלטרנטיבית, הוא תנאי הכרחי אך לא תנאי מספיק. רבים הם הסטודנטים הלומדים באוני' ומהם לא צומחת האלטרנטיבה. השומרות והשומרים הבאים ללמוד מצוידים כבר בחזון ותפיסת עולם, אין הם באים בכדי לקבל את התואר, הם מגיעים למקורות המידע והניסיון של העבר בכדי לתרגם ולשכלל את תפיסת עולמם לשפה אותה הם לומדים. בכדי להציב אלטרנטיבה כלכלית אתה מחויב להציג אותה בשפה הכלכלית או לייצר שיח חדש ופורץ מתוך ההכרות עם השפה.

  • אנו חייבים להשיג את ההכרה המקובלת, הציבורית והאקדמית, אם ברצוננו להשיג נקודת משען משמעותית. שילוב במערכות הממלכתיות או במערכות האקדמיות אין משמעותו הסכמה עם הקווים המנחים והמטרות של אותן מוסדות. אין בליבי ספק שכל תפקידה ציבורי שימולא על ידי אנשי השומר הצעיר יהווה קידום החברה הישראלית לחברה טובה יותר ויהווה כלי נוסף במאבק על אופייה ועתידה של החברה. שינוי משמעותי כוחו הוא בכך שהוא רותם את הכלים והכללים של המערכות הישנות ולומד להשתמש בהם לקידום מטרותיו הוא. חשיבותם של המושגים והשפה השגורים בפי הציבור כוחם רב ביכולתם להמחיש חזון מופשט למציאות ברת קיימא.

אך מה המשמעות של מילים אלו כחלומות? היה כבר מי שאמר שהחשש הגדול ביותר שלו מהגשמה הוא לאבד את החלום. ובכל זאת איך יוצרים חברה מגשימה שמעיזה וממשיכה לחלום ובמקביל מחוברת בעוגנים למציאות הכלכלית חברתית שסביבה?

אנסה להדגים את רעיונתי המובאים כאן למעלה בשאלה איתה פתחתי – מהם הכיוונים שאנו כבוגרים צריכים לקחת חלק בהם באחריות על תנועת הנוער- ניתן להמשיך באפיקים המקובלים היום של תפקידים בהנהגה, הדרכת גרעינים ועיסוק במעגלים חינוכיים קרובים אך מה מכלים אלו יעמדו לנו ביום פקודה כשנדרש כבוגרים לתת מענה ולהעמיד לרשות התנועה רכבים, בתים, משרות כיצד מתוך יומיום חינוכי משמעותי ככל שיהיה יצמחו כלים פוליטיים?

על מנת שנצליח בשאיפתנו ונכונן תנועת חיים ולצדה תנועת נוער מפוארת עלינו לפרוש את מוטת כנפיינו בצורה רחבה ככל האפשר ולגייס משאבים. הדרך לבנות חברה ותנועה עם סדר עדיפויות שונה עוברת הן במרכיב המקורות הכספיים קרי כיצד אנו מרוויחים את כספינו אך לא פחות משמעותית הדרך בה אנו מחלקים את כספינו לשימושים השונים.

המתח בין חשוב לדחוף קיים לאורך ההיסטוריה בנקודות רבות וההיסטוריה מזהירה אותנו מפני הגדרתם של תחומים כחשובים אך לא כדחופים כי בכך בעצם אין איש בונה לאותם נושאים חשובים מסגרות ואמצעים לביצוע והיומיום של החברה וכך גם תנועתנו עלול להמשיך ולהיות מובל על ידי יום קטנות של הדברים הדחופים שלעד ידחקו הצידה את הדברים החשובים.

לסיכום – תוך כדי תהליך עיצוב מתמשך השואף אל התהליך ולא אל המטרה עלינו ליצור תנועה שתשרת את הקבוצות האינטימיות ואת הקהילות שיוקמו בקרוב, תנועה שתהווה כלי חוסן מרכזי אל מול הכוחות המפרקים מן החוץ ועד לכינונה של תנועה שתאפשר שיח משמעותי ורציף בין השותפים עלינו לפעכול להקמתה ולא להכריז בטרם עת על כינונה שאין לו אחיזה במציאות.

    אין תגובות: