יום רביעי, 11 ביולי 2007

שלום,

אני כותב פניה אישית זו אחרי מחשבה מרובה, לאחר למעלה מחמש שנים בהנהגת השומר הצעיר סיימתי את תפקידי ואני מוצא לנכון לפנות אליך בבקשה אישית לקחת לתשומת לבך את תוכנו של מכתב זה בתקווה שחלק מכם יבחר להצטרף אלי במאמץ להמשיך ולעצב את דרכה של תנועת השומר הצעיר.

כידוע לכם בשנים האחרונות עוברת תנועת השומר הצעיר שינוי משמעותי שבמרכזו עומד תהליך קבוצות ההמשך. תהליך זה הינו אחד התהליכים המרשימים שתנועת השומר הצעיר הצליחה לייצר. מתנועה שבה מושג ההגשמה הפך לשם נרדף להגשמה אישית נבנה תהליך המחדש את מושג ההגשמה התנועתית. נוצר אופק תנועתי ומסלול תנועתי המוכר לחניכי התנועה. התהליך יצר שפה חדשה ומושגים. שולחן קבוצות, סמינר הרכבה, מזכירות שכבה, סמינר צבא, סמינרי גרעיניום צוותי שכבה. ממצב שבו עד לפני שנים מעטות לא היה כלל רכז לשכבות הגוף הבוגר בתנועה הגענו למצב בו ישנו צוות של מדריכים בוגרים המלווה על ידי רכז שכבה החושב את התהליך של השכבה ומוביל יחד עם חניכים מובילים את התהליך השכבתי. תהליך קבוצות ההמשך חידש את מושג חוות ההכשרה בתנועה ופתח את היכולת לשיח משמעותי עם חניכי הגו"ב וכן שינוי משמעותי בחתימה לנח"ל.

עם זאת ההתמקדות בתהליך צמצמה באופן משמעותי רבים מהמושגים התנועתיים. מושג הקבוצה הצטמצם לקבוצת המשך בחוות הכשרה. מושג בוגר השומר הצעיר הצטמצם לבוגר החי בקבוצה אינטימית. יעדי ההגשמה התנועתיים הצטמצמו ומושג הקיבוץ כמעט ירד מסדר היום התנועתי. לאחר חמש שנים בהם פעלתי מתוך הנהגת השומר הצעיר על מנת לחזק את הקשר והזיקה שבין הרעיון הקיבוצי לרעיון התנועתי אני מוצא לנכון לסכם ולהגיד - שלא הצלחתי. הניכור למהות הקיבוצית הולך ותופס מקום נכבד בתנועה ובהבנתי כיצד דבר זה מתרחש אני מוצא לנכון לשתף אתכם. יצירת מסלול צר וברור יצרה אצל רבים מכם רתיעה מלראות בתנועה את תנועתכם שלכם. כוח שיצר סדר יום תנועתי ברור מאוד יצר שפה שהפכה את מי שלא המשיך במסלול הצר - ללא תנועתי. בדומה למה שקרה לקיבוצים במשבר הקיבוצים בו אימצו רבים מחברי הקיבוצים את האמירות של מתנגדי הקיבוץ והתחילו להאמין בהן, דבר דומה קרה גם כאן.

אתם שגדלתם והתחנכתם בתנועה קיבלתם על עצמכם את ההגדרה שאינכם חלק מהמהלכים החדשים בה.

נקודה זו היא המשמעותית ביותר לשינוי בתנועה. רק במידה ותיווצר קבוצה של צעירים מהקיבוצים שידרשו לקבל לידיהם חלק בהנהגת התנועה. רק ברגע שנגבש קבוצה של צעירים שאינם מתנצלים על היותם חלק מהתנועה ולא רואים בתנועת השומר הצעיר רק חלק מנעוריהם. רק עם נצליח ליצור מציאות בה אתם שותפים להנהגת התנועה. רק כך יתאפשר לפתח את התנועה לאפיקים נוספים מאלו המתפתחים כיום. רק אם תוכלו לפנות לעצמכם זמן לקחת חלק בנשיאת הנטל התנועתי נוכל לעצב יחד תנועה רלוונטית למציאות הקיבוצית ולאלפי בני הנוער שמתקשים לראות בנועה כפי שהיא כיום גורם רלוונטי. יש צורך בבוגרי צבא שיגיעו לתפקידים בהנהגה, יש צורך בחיילות וחיילים שיתפנו להדרכת קבוצות במוסדות, בקינים הקיבוציים ובקינים העירוניים. יש צורך בבוגרי תנועה שלא יתביישו לתבוע בעלות על התנועה לא פחות מאלו הפועלים בה כיום ויקחו חלק בהובלת התנועה.

היום בקרב הקבוצות הבוגרות בתנועה ישנם חברים רבים המחפשים את הדרך לבנות את השותפות אתכם ורואים בשותפות זו מפתח משמעותי להתפתחותה של התנועה.



בתקווה לראותכם

בברכת חזק ואמץ

אורי אופיר

אין תגובות: